Last visit was: It is currently Thu Jul 29, 2010 10:53 pm

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ] 
Author Message
 Post subject: Spelkulturs undersökning
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 8:00 pm 
Medlem
Medlem

Xbox Live Gamertag: DiZ2B
Hej, jag heter Johan och pluggar speldesign på Luleås Tekniska universitet, campus Skellefteå. Jag o en klasskompis har fått en uppgift i ämnet Speldesign där vi ska kolla kolla på olika spelkulturer, så jag och Johan som även min klasskompis heter valde att kolla upp eran "kultur", fighting kulturen. Vi har några frågor vi gärna skulle vilja ha era svar på. Ni får förstås gärna diskutera frågorna här oxå, om någon har några frågor så kan ni bara skicka ett medelande eller mejl till mig.

Börjar med några standardfrågor:
Vad har du för favoritspel och favoritkaraktär? Varför just det spelet/den karaktären?
Föredrar du 2d fighting eller 3d fighting? Gamla eller nyare fightingspel?
Favoritformat att spela fighting spel på?
Hur spelar du oftast? Singelplayer, mot någon i samma soffa, online över t.ex. xbox live/psn eller spelar du i någon arkadhall?
Anser du dig vara hardcore- eller vanlig spelare?
Varför spelar du just fightingspel och vad är det som lockar med just den genren?
Spelar du några andra spel eller är det enbart fightingspel?

Lite andra frågor:
Finns det något speciellt språk eller speciella ord som används inom fighting kulturen?
Finns det några stora event i Sverige och utomlands?
Finns det några saker som man som beatemuppare samlar på eller saker med samlarvärde?
Tror du folk kan bli påverkade av våldet i fightingspel?

Behöver få svaren innan söndag.

**EDIT**
Resultatet av undersökningen finner ni på följande adress http://lovdahl.wordpress.com/2007/11/15/game-culture-survey/

Last edited by DiZ on Fri Nov 16, 2007 12:55 am, edited 1 time in total.

Offline Profile  

Post subject: Re: Spelkulturs undersökning
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 8:25 pm 
Peanutbutter-slap!
Peanutbutter-slap!

Vad har du för favoritspel och favoritkaraktär? Varför just det spelet/den karaktären?
Favoritspel; Street Fighter III: Third Strike för att spelet är komplett. Helt enkelt det bästa systemet och det spel jag har roligast med. Finns sjukt mycket att träna på och bli bättre på i det spelet. Favoritkaraktär måste jag säga Slayer från Guilty Gear -spelen. Överklass-vampyr som bombar allt i sin väg och skulle nån KO:a honom ligger han bara o vilar upp sig.

Jag spelar egentligen enbart Third Strike. Därav är 2D- favorit i guess.
Third Strike kom 98 eller 99... det är fortfarande det senaste spelet i Street Fighter serien... nytt eller gammalt.. you decide :P

I en arkadhall i Tokyo. Hemma i soffan med HRAP (Hori Real Arcade Pro-stick) går också bra.

Hur spelar du oftast?
Spelar inte ofta numera eftersom jag inte har någon i min närhet som spelar.

Här på forumet finns det massa folk som är mycket mer kunniga och skickligare än vad jag är men jämför jag mig med "svensson" så är jag garanterat hardcore.

Varför spelar du just fightingspel och vad är det som lockar med just den genren?

Att det kräver så mycket träning och ger resultat om man tränar. "Mind-game" aspekten fascinerar mig sjukt mycket också. Att spela turneringar lockar också.

Finns det något speciellt språk eller speciella ord som används inom fighting kulturen?
Absolut. "123 GJ s.mp, f.fierce. hopkick hopkick palm hopkick hopkick palm roundhousedragonkicks, lp tackle, f. fierce. kara-dashpunch" <- fightingspelen har alla sitt "språk" för att lättast skriva ut kombos etc. Sen finns det alltid massvis med "interna" skämt som kommer och går, precis som i vilken kultur som helst.

Versus 2006 var det största eventet i Sverige. Europa har haft en del stora events också i Cannes bla. Annars är det mest små-gatherings med 20-50 pers på varje som hålls i Sverige. Utomlands är det SBO (Tougeki) i Tokyo varje år som är sjukt stort och förmodligen världens mest prestigefyllda fightingspelsevent. I USA finns Evolution Championchip som motsvarighet.

Finns det några saker som man som beatemuppare samlar på eller saker med samlarvärde?
Vissa samlare finns det. Antar att det vanligaste man samlar på är figurer från fightingspel eller "custom"-arkadsticks.

Jag är i allmänhet väldigt skeptisk till debatten om våld i medier ska manipulera oss att gå ut på gatan och slåss. Jag tror inte det är våldet i fightingspelen som lockar utan spelupplevelsen, utmaningen och gemenskapen i communityt. Men det är väl möjligt att en psykopat skulle gå ut o göra en shoryuken på en pensionär efter att ha spela för mycket Super Turbo.

Edit: Missade en fråga
Förut spelade jag mycket men inte nu längre men det kan hända att CivIII återuptas med jämna mellanrum.

Last edited by Lindell on Thu Nov 08, 2007 9:56 pm, edited 1 time in total.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Nov 08, 2007 9:43 pm 
Iglorvar
Iglorvar

Börjar med några standardfrågor:

Guilty Gear (Serien då, vet inte riktigt vilken version som är min favorit), A.B.A.
Man blir bara glad av att slå folk med en gigantisk nyckel.

2D. Då GG (Guilty Gear) fortfarande uppdateras så klassas det väll som nytt antar jag.

Menar du på vilken platform så som Playstation och Xbox?
I sådana fall så säger jag Arkad-maskiner, då om det portas till någon konsol så säger jag Xbox 360 eftersom jag redan äger den konsollen och har inte råd med någon ny konsol ;D

Hur spelar du oftast? Singelplayer, mot någon i samma soffa, online över t.ex. xbox live/psn eller spelar du i någon arkadhall?

Nyaste versionen av GG spela har inget online läge och jag har inte några att spela mot där jag bor så blir det mest Training Mode och Arcade Mode. Dock så åker jag och hälsar på i Stockholm så ofta jag kan.

Vanlig spelare, Vet inte hur man ska definera hardcore dock.

Ingen aning, jag tycker om det mer än andra typer av spel helt enkelt.

Ja, Shooters, RPGs och lite action spel (Mest Devil May Cry)

Lite andra frågor:

Combo språket är väll det jag kan komma på, men det är olika från spel till spel.
"Guider" som visar combo språket brukar heta "Legend".
"Mooks" heter böckerna som inehåller lite mer detaljer utav spelet. (Rätta mig om jag har fel någon)
Annars är det väll fraser så som "OCV" (One Character Victory), "Meaty" och kanske "Frame Advantage" och så.

Jag vet inte om det finns några riktigt stora events i Sverige men vi hade "Versus" Sommaren 2006, som var det största som hänt inom fightingscenen i Sverige antar jag.
I USA har vi ju "Evolution" aka Evo och i Japan så finns "Super Battle Opera" aka SBO.
Vet inte om det finns några sådana stora events i Europa.

Beat em' Up är spel så som Final Fight och Fighting är spel så som Street Fighter.
I alla fall, samlarvärde? Arkad-sticks samt Mooks kanske? Men jag vet inte, jag tror nog inte de flesta fighting spelarna bryr sig så mycket men plushies och posters är väll kul antar jag.

Kort och enkelt svar; Nej

"クレア! クレア! クレア! クレア! クレア! クレア! クレア! クレアアアアアアアア!!" - Veigue, Tales of Rebirth.

Online Profile  

PostPosted: Thu Nov 08, 2007 10:06 pm 
Medlem
Medlem

Tackar för svaren Iglo o Lindell. Hoppas fler svarar med tiden.

Quote:
Menar du på vilken platform så som Playstation och Xbox?

Jo, både Playstation o Xbox men även arkad, Neo Geo, Dreamcast osv.

Quote:
Beat em' Up är spel så som Final Fight och Fighting är spel så som Street Fighter.

Jo, jag vet. Kollade dock upp med Lindell innan och fick då svaret att även beatemuppare funkar att säga även om man menar fightingfolk.

Quote:
Vet inte hur man ska definera hardcore dock.

Alla har nog olika definitioner av hardcore spelare, min är väll en som verkligen gillar ett spel/genre och som kan mycke om det. Behöver inte vara att man är bäst på spelet men att man åtminstonde vet vad man snackar om när man pratar om det.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Nov 08, 2007 10:38 pm 
Badass
Badass

Det fightingspel jag lagt ner mest tid på är helt klart Garou: Mark of the Wolves, och det får väl bli favorit då mest för att det är så jävulskt bra. Schysst grafik, bra karaktärer och inte alltför brutet. Min favoritkaraktär inom fighting är väl Kyo Kusanagi från King of Fighters-serien, han är så förbannat väldesignad så det finns inte. Särskilt it sin vita jacka.

Jag spelar uteslutande 2d-fighters så det är en given favorit. Det blir väl mest äldre spel då jag sällan spelar de få nya 2d-spelen som kommer inom genren. Men nu börjar ju SNKP göra bra spel igen så kan bli att man börjar lira nyare grejer. Men rent generellt spelar jag äldre grejer, från 98-00 ungefär skulle jag tippa.

Arkad helt klart. Arkad för spel är vad bio är för film, om man ska uttrycka sig i ett snyggt citat :V:

På sistone har det mest blivit offline mot motståndare, och det är ju så det ska vara. Tränar på setups, combos och execution osv. själv ibland men det är inte särskilt kul och man blir inte mycket bättre för att man sätter en combo i practice.

Har ju gått från "vanlig" spelare till mer seriös (dvs. pratar i Legends och tänker mer på saker som combos, spacing, prioritet och en jävla massa annat när jag spelar) så man får väl klassa sig som "hardcore" då. Men vet i fan om jag satsar på att bli bäst... Får man vara "softcore"? :S

Tävlingsmomentet helt klart! Finns ingen annan genre som kan få en att bubbla av hat eller skrika av lycka efter en match. Sen finns det mycket annat som karaktärsdesign och sånt som jag tycker fightingspelen döljer och som inte alltid lyfts fram tillräckligt. Men jag spelar nog mest för utmaningen mot andra så att säga.

Spelar mycket olika spel, JRPG, Shmups och diverse arkadspel är väl det jag tycker är roligast utöver fighting.

Ja det är väl Legends då, jobbigt som fan att skriva ut vissa combos (kvartscirkel framåt, kvartscirkelframåt, valfritt slag blir enkelt qcfx2+p och är mycket mer överkomligt att skriva).

Redan svarat men Versus i Sverige och även mindre grejer som Royal Rumble och sånt dyker väl upp. Sen utomlands är det väl Tougeki, SBO i japanland och Evolution i USA?

Finns väl hur mycket merch som helst i Japan... Men figurer och custom sticks som Iglo sa är väl lagom stort i Sverige.

Nä.

Last edited by Karl Miller on Fri Nov 09, 2007 12:03 am, edited 1 time in total.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Nov 08, 2007 11:50 pm 
Ärkebonde nr.1
Ärkebonde nr.1

Egentligen vågar jag inte säga vilket spel som är mitt favorotifightingspel eftersom jag byter åsikt hela tiden, spelar det mesta som kommer från Capcom i stort sett. Just nu älskar jag Capcom VS SNK 2 men eftersom det inte finns någon större scen i Sverige så kanske jag inte satsar helhjärtat på det. Jag tycker mycket om det eftersom det är så olikt det spelet som jag annars spelar mest: Street Fighter III: Third Strike. Så jag antar att jag spelar det mycket bara för variationens skull. Men om jag fick välja något dårå så blir det väl Street Fighter III: Third Strike.
Min favoritkaraktär är nog King från tekken-serien, skön kille som kör sitt eget race. Han brinner verkligen för wrestlingen och lever in sig i sin roll som
leopard. Första karaktären jag någonsin spelade med i ett fightingspel också så det har säkert mycket med mitt val att göra. Kom ihåg att jag blev rejält besviken när jag upptäckte att King var en människa och inte en riktig leopard som det verkade när man såg honom på porträttbilden :P

2d-spel. Jag tycker om simpliciteten och charmen med pixlarna, yes. Sålänge dom är bra så är det lika kul om dom är gamla eller nya såklart, men visst känner man sig lagom coolt old school när man väljer Ryu i Street Fighter II och spammar hadoukens :)

Arkad av flera anledningar. Bla att det känns mycket skönare att ha arkadsticken fast på en arkadmaskin framför sig än att ha den i knät. Grafiken känns fräschare, skärmen är stor och väldigt nära en vilket kan vara ganska ovant i början. Men framförallt är det coolt och man känner sig som en Japan.

På ungdomens hus här i Uppsala tisdagar och lördagar :). Försöker också att dyka upp på turneringarna i Stockholm varannan fredag men jag tycker inte om att vara uppe hela natten och spela, man blir hungrig, mår skit och spelar mycket sämre.
Har väldigt svårt att sitta i training mode, jag vill bli bättre och börja spela spel som Guilty Gear XX: Accent Core och Marvel VS Capcom 2 men dessa spel kräver mycket tid i training mode, vilket är drygt.

Jag är definitionen av hardcore.

Simpliceten samt det oändliga djupet. Strävan att bli bäst. Man hittar alltid nya taktiker åshit för att besegra sin motståndare och det kommer dröja ett bra tag innan man tröttnar på det.

Nej, inte särskilt, slutade spela andra spel när jag började spela fightingspel. Alla andra spel känns så begränsade och så "en i mängden". Men det händer väl ibland att jag spelar något FPS lr gammal klassiker då och då.

Ja, absolut, ingenting som jag orkar gå in på däremot ^_^.

Det Lindell sade.

Japp, och vissa tycker väl om det. Själv tycker jag att det är tråkigt och ett slöseri med pengar :)

Vissa kanske. Själv känns det snarare som nånting att släppa ut sina agressioner på :D

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 12:38 am 
DaBeauty
DaBeauty

Favoritspel är Street Fighter 3:Third Strike (Det första fightingspelet jag ens spelat hyffsat seriöst) och karaktär är svårt att säga egentligen, spec. i 3s .. Kanske Cable från Marvel vs Capcom 2. (Det spelet kan f.ö. också vara med som favoritspel, spelar det lika mycket och har lika roligt med det.) Gillar spelen av anledningen att de är roliga att spela, nöjer mig med den förklaringen.

2d-fighting. Gamla.

Arkad.

"Arkadhall" (=Dragon's Lair i Stockholm)

Ptjae, "hardcore" låter ju ytterst töntigt - Men jämfört med de flesta svenskar som spelar fightingspel så antar jag att jag får klassas som det. Jag föredrar att kallas bäst.

Fightingspel känns som den perfekta spelgenren enligt mig, det innehåller strategiskt tänkande, "mindgames", det krävs träning, det spelas mot i verkligheten och inte online och det spelas på arkad, som är som gjord för att slå på när saker går snett (läs: när den är anledningen till att du förlorar)

Nja, spelar egentligen ingenting annat.

Scrub

Det alla innan mig sa, Evo och SBO.

Det är väl undantag snarare än regel, men är det något man vill göra så ere väl bara börja samla på sig figurer och arkadstickor osv.

Nej, jag tror folk blir påverkade av att förlora mot äckel och blir aggressiva pga. det - Oavsett om det är i flaggröjj eller Street Fighter.

Urtypen Stockholmsavskum och bottenskrapet här på BH

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 1:32 am 
sköldpaddan
sköldpaddan

Favoritspelet står mellan Soul calibur och street fighter 2, men får väl lov att välja SC då det liksom alltid har hängt med mig. Favoritkaraktär är Blanka, skön kille liksom, hans spelstil passar mig perfekt. Synd bara att han inte är med i så många spel..

Spelar båda delarna, skulle säga att 3D rent principiellt passar mig bättre, dock finns det såå många fler bra 2d-spel.

PS2, visst arkad i all ära, men palla åka till sthml för att spela.

Hur spelar du oftast? Singelplayer, mot någon i samma soffa, online över t.ex. xbox live/psn
På föreningen med riktiga motståndare. Händer väl att jag sitter hemma i training mode och kollar lite frames, setups, combos eller likande.

Hardcore, de spel jag spelar lite seriösre har jag rätt bra koll på.

Att få "mäta" sig är det som lockar. Mindgames är också roliga, sån tillfredställelse i att överlista motståndaren.

Bland media-spelen är det bara fighting som gäller.

Finns förståss massor med uttryck, där combo-språket är det mest slående. Finns ett unikt för varje spel. Sedan finns det ju uttryck som gäller för alla spel också: Frames, block stun, hit stun, punish, setup, throw tech, ground tech, okizme, wakeup, m.f.
Ofta används en försvenskad verision av många utryck: Att "techa ett kast"

Tror visst folk kan bli det, lättpåverkade människor ju.

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 2:09 am 
Kakpojken
Kakpojken

För mycke skriva för mig jag säger palla men annars :super:

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 3:44 am 
YOU WA SHOCK!
YOU WA SHOCK!

Xbox Live Gamertag: McBEASTse
Det finns så jävla mycket att säga, men jag ska försöka hålla igen lite...

För mig är det, i kronologisk ordning, Super Street Fighter 2 Turbo (eller Super Street Fighter 2X i Japan), Street Fighter III: Third Strike samt Guilty Gear XX Accent Core (senaste uppdateringen i Guilty Gear XX-serien) som är mina favoritspel. Spelen är alla i 2D, men skiljer sig helt spelmässigt från varandra, för mig på ett väldigt tilltalande sätt. Att försöka förklara alla samtidigt går inte, utan jag försöker kort sammanfatta varje spel varför jag gillar just det.
Super Street Fighter 2 Turbo, även förkortat/kallat ST (Super Turbo) är det äldsta samt mest simplistiska/begränsade spelet, mest på grund av spelsystemet som är väldigt enkelt i jämförelse med de två andra, då man är begränsad till vanliga attacker, specialattacker samt super-attacker. ST spelas väldigt snabbt och är väldigt oförlåtande för nybörjare, men även för mer erfarna spelare, mycket på grund av den väldigt känsliga kontrollen och simpla spelsystemet. Att få in ett slag eller en combo (serie med attacker i följd som inte går att blockera) gör ont, att komma ur lock-downs (attacksträngar som håller fast motståndaren på plats genom att denna blockerar, gör det svårt för dem att röra på sig, speciellt om man blir inträngd i ett hörn) är förjävligt, de flesta karaktärer spelas oftast endast på ett sätt för att vinna (väldigt repetivt dessutom), men det är allt detta som gör det så roligt att spela; det är så begränsat.
Street Fighter III: Third Strike är den bästa 2D-fightern, prompt. För mig bygger spelet vidare på det som gör ST så bra, simpliciteten samt att man när som helst kan vända sin situation till det bättre, tack vare parreringssystemet (eller offensive block som det egentligen heter). I princip alla 2D-fighters tar man skada av specialattacker samt superattacker när man blockerar dem, dock väldigt lite, men denna blockskada (eller chip-/cheapdamage) kan ofta vara tillräcklig för att vinna en rond, eller även en avgörande match. För att blockera en attacker håller man oftast i bakåt i VS-fighters (med vissa undantag, som Virtua Fighter-serien), men för att utföra en parry i SF3 trycker man antingen framåt mot motståndaren för luftattacker samt medel och höga attacker, eller nedåt för låga attacker, några frames innan attacken kommer träffa en. Det man då vinner på detta är noll blockeringsskada, samt direkt recovery, alltså möjlighet att kontra attacken motståndaren just utförde. En parry kräver väldigt bra timing samt väldigt mycket bra guessing-game, att kunna förutse vad motståndaren kommer göra för attack härnäst. Missar man en parry så tar man istället träffen i ansiktet, då man som nämnt gör en rörelse MOT motståndaren istället för IFRÅN motståndaren, att blockera alltså.
Precis som i ST gör oftast combos i SF3 väldigt ont och är, med vissa karaktärer, väldigt belönande när man väl får in dem, men dessa är oftast väldigt riskabla att försöka göra, då de kan vara förutsägbara eller ge motståndaren ett väldigt stort övertag om denna blockerar ens attack. Det krävs mycket timing av en som spelare för att bli bra i SF3, att kunna se när man kan få in sina superattacker etc., så kallad hit-confirm (väldigt enkelt beskrivet av mig). Även karaktärsgalleriet i SF3 är tilltalande för mig, då de flesta karaktärer skiljer sig samt spelas väldigt olikt från varandra (men påminner väldigt starkt om de gamla karaktärerna från ST). Att spela en VS-fighter utan en karaktär som tilltalar en är för mig rätt meningslöst.
När det gäller Guilty Gear XX Accent Core (som jag hädanefter kommer kalla GGAC) så är det den själva fysiska hastigheten i spelet som tilltalar; spelet går väldigt snabbt, där man kan röra sig väldigt fritt, avbryta combos med så kallad psych-burst, avbryta återhämtningen från attacker med Roman Cancels... Jag ska inte ens gå in i hur systemet fungerar, för det är så väldigt mycket onödigheter för en nybörjare, men livsviktiga självklarheter för den insatte. GGAC är i princip raka motsatsen mot SF3: man har stora ytor att röra sig på i GGAC där man kan röra sig relativt fritt både på marken och i luften, vilket man inte kan i SF3 utan är mer begränsad i sina rörelser; GGAC består väldigt mycket av långa combos som tar extremt mycket skada, samt att de inte är lika situationsbaserade som i SF3; GGAC kräver väldigt mycket inputs och timing, alltså timing av knapptryckningar, placering av motståndaren, kontrollering av ens karaktär i combos etc., medan SF3 kräver mer kontrollering av motståndarens rörelsefrihet, att överlista denna till att göra misstag. Sammanfattningsvis kan man säga att GGAC är en riktigt brutal och svindyr actionfilm med en massa specialeffekter med mera, medan SF3 är en mer sofistikerad och smart film, men båda är bäst på vardera område. Det händer en väldigt massa saker på skärmen hela tiden i GGAC, vilket ofta kan skrämma bort nybörjare, men är väldigt belönande om man väl tar sig tid att lära sig spelet. Jämför själva mellan Super Street Fighter 2 Turbo, Guilty Gear XX Accent Core samt Street Fighter III: Third Strike.
När det gäller karaktärer så gillar jag överlag de mer lustiga och kufiska karaktärerna, exempelvis Q, Oro samt Zappa, men även de mer stereotypa "hårdingarna", såsom Sol, Alex, Ryu samt Gouki. Varför är svårt att säga, de bara tilltalar mig. Det finns säkerligen någon undertryckt önskan om att vilja vara lustig och ensam, men ändå självständig och hård... Nåväl. Jag är ingen psykolog. :)

Jag personligen föredrar 2D-fighting, mest på grund av begränsningen av yta att röra sig, samt hur mycket bättre man kan överdriva karaktärer samt spelsystem i 2D, jämfört med 3D. Men visserligen gillar jag att TITTA på matcher i alla slags VS-fighters, men som sagt, jag spelar endast 2D. När det gäller äldre eller nyare VS-fighters så har jag förklarat mig lite i frågan innan; det handlar om begränsning. Men självklart spelar jag senaste versionen av diverse serie, då det är det som är "standard" (rättare sagt, japanerna tävlar i dem, det är arkadstandard).
Man kan säga att combos och själva spelsystemen i 2D-fighters är mer huggna och stuckna, medan 3D-fighters är mer flytande i sina spelsystem, exempelvis att i SF3 är combos korta men gör ont, medan i exempelvis Tekken handlar skadan och combos om att juggla (få upp motståndaren i luften och slå denna innan denna faller ned till marken igen), samt att combos i 3D-fighting är mer dödande. Exempelvis så händer inte speciellt mycket i SF3 om man endast trycker på knapp X på sin kontroll, jämförelsevis med valfritt Tekken där vissa attacksträngar består av samma knapp. Jag menar inte på något sätt att 3D-fighters är enklare eller endast består av mashing, det jag menar är att 3D-fighters oftast är mer lättillgängliga för nybörjare samt mer tilltalande för massan, då det är mer tilltalande för nybörjare att det händer mycket på skärmen genom att trycka på många knappar hela tiden (på grund av 3D-fighters system), än att man endast står och viftar med ett enkelt slag i 2D-fighters. Som sagt, ingenting ont mot 3D-fighting, de kräver lika mycket träning som 2D-fighters (med undantag av Dead or Alive vilket man vinner genom mashing), det jag menar är att de är mer tilltalande för allmänheten pga. att det händer mer helt enkelt.

Arkad. Helt enkelt. VS-fighters utvecklas först och främst till arkad, och passar bäst i detta format. Konverteringar till konsoler brukar oftast ta en evighet samt innehålla en massa buggar (exempelvis Street Fighter III: Third Strike till Dreamcast samt japanska versionen av Guilty Gear XX Accent Core).

De enda tillfällena jag spelar ensam är i training-mode, för att träna combos etc.. Det kan hända att om jag är väldigt uttråkad så spelar jag igenom arcade-mode, det vill säga vanlig singleplayer bara för att ha något att göra. Att spela mot CPU är inte ens i närheten så roligt eller utvecklande som att spela mot mänskligt motstånd. Tyvärr saknar jag tillgång till XBOX-Live, samt att jag inte tror på online-spelande av VS-fighting, mycket på grund av att lagg förstör ens timing när man väl spelar offline; VS-fighting kräver noll lagg för att kunna njutas fullständigt. Varannan vecka beger jag mig dock till Stockholm och Dragons Lair (jag bor själv i Norrköping) för att spela SF3, ST och GGAC mot fler motståndare, men även för den sociala biten. Att träffa människor som har samma intresse som en själv och brinner lika mycket som en själv för det intresset är otroligt kul, även om det endast varar en kväll varannan vecka.

Jag är väl någonstans mitt emellan. Jag vill vara hardcore-spelare, men tyvärr begränsar min geografiska placering mig väldigt mycket; det är väldigt få människor som spelar VS-fighting här i Norrköping, antingen arbetar den ena medan den andra är ledig eller tvärtom och detta leder till att ingen till slut orkar. Därför åker jag som sagt varannan vecka till STHLM för att försöka leva ut mina fantasier att en dag kunna bli en hardcore-spelare, men för detta krävs även att jag reser väldigt mycket till tävlingar både inrikes och utrikes. Det förstnämnda arbetar jag väldigt mycket på just nu, genom att åka runt om i Sverige i den mån min ekonomi klarar av, medan att åka utomlands sätts helt stopp av min ekonomi. Men förhoppningsvis ändras detta väldigt snart.

Väldigt kortfattat: utmaningen. Att spöa skiten ur någon annan. Att lära sig ett spel innantill och utantill med en eller flera karaktärer och bemästra dessa. Att lära sig överlista sina motståndare (se ovan svar). Den sociala delen. Att träffas fysiskt och spela tillsammans är så väldigt mycket roligare än att sitta själv i ett rum framför en datorskärm, det blir en helt annan form av gemenskap.

Jag gillar TV- samt datorspel överlag, både singleplayer och multiplayer, men problemet är att efter jag började med VS-fighting "på riktigt" (alltså blev mitt huvudintresse) så tröttnar jag väldigt snabbt på singleplayer-spel. De tillför mig ingenting, jag känner inte att jag utvecklas som person och... Det känns bara meningslöst, speciellt långa episka singleplayer-spel. Kortare spel som man kan sätta sig ned och spela lite då och då är vad jag föredrar, exempelvis valfria puzzle-spel, handburna spel som man kan sätta igång och småspela när man åker någonstans (i mitt fall endast Nintendo DS då det är det enda handburna jag äger), men även spel som Katamari Damacy, skate och vissa FPS såsom DOOM 1-3 och Half-Life 1-2. Annars gillar jag även online-spel som Diablo och Hellgate: London, som jag spelar relativt mycket för tillfället. De är inte i närheten av lika underhållande som VS-fighting, men ett okej substitut, samt att flera av dem på detta forum spelar HGL.

Nä, nu har ni nog tillräckligt att läsa. Så nu slutar jag. Lycka till! Ni får mer än gärna dela med er av det ni kommer fram till. Peas and carrots.

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 11:37 am 
Let's discuss it like gentlemen
Let's discuss it like gentlemen

Guilty Gear XX Accent Core är väl det spelet jag spelar mest. Jag gillar hur det siktar på att - i klassisk anime-stil - siktar på att vara så snabbt och överdrivet det bara kan, många gånger är det på gränsen till löjligt. Samtidigt är det fruktansvärt solidt och innehåller en stor mängd spelmekanismer och ett otroligt djup.

2D-fighting. Nya varianten.

Jag skulle vilja säga arkad, men eftersom jag aldrig testat på någon får jag hålla mig till vilket format jag kan använda stick med :)

Soffversus! Lätt!

Semi-hardcore, antar jag. Jag lägger ner en hel del tid på fightingspelen, men jag har ju andra saker också.

Jag blev egentligen indragen av det av en kompis, från början för att det är en social grej - vilket fortfarande är en stor anledning - men ju mer man håller på desto mer uppskattar man djupet i strategier, tekniker och alla mind games som uppstår för jämnan.

Jag spelar en massa spel. Även om Guilty Gear är det jag hållit mig fast vid längst finns det en stor mängd andra spel från många olika genrer som har fångat min uppmärksamhet i mer eller mindre långa interval. Förutom fightingspel är jag även förtjust i många FPS och RPGn, fast ett bra spel kan komma från vilken genre som helst.

Finns det något speciellt språk eller speciella ord som används inom fighting kulturen?'
http://en.wiktionary.org/wiki/Wiktionar ... game_terms

Ja, alltid. Just nu är ju Versus, som var Sveriges största event, lagd på is, men det finns andra stora events ute i Europa. De största finns dock i USA och japan i form av Evolution (http://www.evo2k.com/) och Tougeki (http://www.tougeki.com/)

Nej, inte såvitt jag vet. Det finns ju alltid småsaker, men ingenting som direkt ger status eller är något man bara måste ha.

Nej.

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 12:38 pm 
Medlem
Medlem

Tackar för många bra svar, hoppas vi får in fler svar de närmsta dagarna.

Quote:
Ni får mer än gärna dela med er av det ni kommer fram till.

Får se men det är säkert ingen omöjlighet att vi lägger upp det här sen om det för allmän beskådning här om folk vill det.

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 1:21 pm 
the man to kill
the man to kill

Guilty Gear XX Accent Core är mitt favoritspel. Rörelsefriheten tilltalar mig. Sen är effekterna coola, combos är coola, karaktärerna är coolar, musiken är cool, grafiken är cool, allt detta samtidigt som det är ett av dom mest balanserade
och djupa spelen in my humble oppinion. Jag har respekt för 3S dock, det är ett bra spel. Sen var väl melty blood det första
fightingspelet jag blev "bra" på, så det har en speciell plats i mitt hjärta.

Favoritkaraktär huh... Baiken. Aldrig förr har en enögd, enarmad samuraj-brud lockat fram så mycket hat ur fighting
gamers som hon typ. Hon har fräck design och en hård attityd.

Nya generationens 2d-lir. Jag plockar typ inte upp och lirar gamla GG lixom.

I en arkadhall. Hemma i soffan med en stick går också bra.

Hur spelar du oftast?
Spelar hos det lokala gänget, det vill säga hemma hos en kompis. Vi brukar väl vara 4-pers per session förr, men nu har jag typ bara gått på de lokala guiltygear-ranbats´en, där det brukar vara 6-12pers på.

Var hardcore, nu har jag inte tid för att vara det. Men jag lärde mig nog mycket min hardcore-period så jag kan väl hålla mig i "toppen" även nu så kalla mig hardcore som inte har tid.

Altså, jag har väl testat spelat många olika sorters spel. Jag pallar inte att spela ensam, så typ alla singleplayer-spel försvann där. Sen fick jag aldrig den där mys-känslan av att lira spel på datorn och över internet som jag fick när jag och brorsan satt och klarade ut Secret of Mana 2-player tillsammans. Jag tror det är det som gjort att jag hamnade i fightingspelshörnan. Man måste lära sig spelet och träna för att bli bra, det märks skillnad på folk som kan och inte kan. Sen det faktumet att då man spelar det så blir det en väldigt personlig kontakt, personen du lirar mot sitter bredvid och man kan snacka lite under och mellan matcher. Lägga ifrån det när som helst för varje match tar slut så snabbt. Det är den sociala aspekten samt det faktum att man spelar ett roligt spel mot folk (så man får utspel för sitt tävlingssinne) som är bäst.

Massor, många är spelmekanikspecifika. Typ som man i guilty har grejjer som burst-cancells och burst-reads och typ i 3S med kara-kast etc. Inom HELA fighting kulturen skulle jag la säga typ ord som "ume" (en ume-srk), "scrub" och "ranbat" (ranking battle, typ turnerings säsong) är bra exempel.

Versus i Sverige, men även mindre gatherings på +20pers är ofta förekommande. Utomlands: EVO och SBO(Tougeki).

Custom-sticks och sånt skulle jag väl säga. Finns väl även folk som köper självaste arkad-versionerna av spelen också.

Nej, quote lindell.

Bara fightingspel. Ibland plockar jag upp och lirar lite puyopuyo på mitt gamla supernintendo..

<Never settle for decent>

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2007 5:29 pm 
HOBO-KY
HOBO-KY

Guilty Gear XX Accent Core / Holy Order Sol & Robo-Ky
Spelsystemet erbjuder många valmöjligheter under matchens gång och grafiken är väldigt flashig, så matcherna kan vara både dynamiska och flashiga.
HOS för att hans gameplan är skitkul: mestadels kort räckvidd, rushdown med mer betoning på styrka (allround stereotyp ryu/ken) än finess (generic ninja) och har dessutom rätt snygga (om än fantasilösa) specials och animationer.
Robo-Ky för att han är en dödsmaskin med humor.

(Annars hade jag nog sagt The Rumble Fish 2 / Hazama)

2D, nya.
Gamla kan ju också vara kul iom att de är så begränsade typ "bara för att man huvudsakligen gillar schack är inget hinder för 4-i-rad ibland".
King of Fighters 98 är ju snart 10 år men är ändå rätt kul - av mer än nostalgiska skäl.
Anledningen att jag gillar 2D framför 3D är jag tycker det är snyggare och är absolut inget jag skäms för. ;)

Arkad. Även om funktionaliteten mer eller mindre är den samma med bra sticks på en bra TV så är det skönt att sitta klistrad mot en trisync med en kontroll som inte "vandrar iväg". Spelhallarna i Japan? Kärlek.

Vad det bara jag som läste "favoritmat att spela fightingspel på"? :D (Kött med ost, koffein och läskeblask)

Jag har slösat för mycket tid på singleplayer under åren så jag spelar bara mot/med folk "IRL" som en social grej. Dragon's Lair är jävligt trevligt, speciellt när man lärt känna de som brukar dyka upp på fredagarna. Det är typ lite som Clerks på något sätt. ^^

"Vanliga spelare" är enligt min definition de som spelar ett spel utan att ansluta sig till spelets community.
Hardcore är de som reser till events utomlands för att möta andra spelare. (Effort!) Sedan finns det ju en del spelare där emellan.
Jag faller väl i den senare (EDIT: sistnämnda) kategorin numera, om ens det.

Det är skitkul med mindgames/guessing games, speciellt med spelare man känner och man vet vad de har för tendenser - vilket absolut inte förhindrar dem från att lura en och förhoppningsvis vice versa. :D Sedan känner iaf jag personligen att det jag har någon sorts barnslig fascination av coola (vålds)animationer. Det är ju en belöning att bara överlista sin motstånadare (eller bara ha flax och connecta något kul/farligt) sedan är ju animationen en belöning i sig (Typ command throws <3 eller Instant Kills i GG) även om grafiken spelar mindre roll än psykologin när man spelat spelet ett tag.

Jag gillar en del arkadspel iom att man snabbt och lätt kommer in i (och ut ur) dem. Jag spelar även en del på resande fot (PSP med div. emulatorer), gärna turnbaserade spel. Jag har nyligen köpt ett gammalt JK-kabinett för trips down memory lane.

Lite andra frågor:
Jag tycker att ens sticks har ganska stort affektionsvärde, speciellt om det är nån man har haft med på turneringar utomlands eller spelat mot eller lånat ut till någon känd spelare. :]
Att köpa ett arkadspelskabinett har väl ett visst samlarvärde... de som köper t.ex ett Astro City och/eller PCB:er etc. gör ju det för att spela snarare än för samlarvärdets skull.

Det är olika från person till person. Omogna människor och kids kanske tycker det är ballt att leka [insert favoritkaraktär] på sina kompisar, precis som vissa försöker efterlikna scener ur t.ex Bruce Lee-rullar. Men människor med sunt förnuft gör ju klar skillnad på fantasivåld och verkligt våld.
Jag tränar två kampsporter och kan tycka det är kul att bedöma hur användbar eller genomförbar ett "move" är, en del moves är ju dessutom hämtade ur riktiga kampsporter när de lades in i spelet. (Vanligare i 3D än i 2D ofc.)
En vanlig misstolkning jag tror flera människor gör, är att de misstar det aggresiva beteende man ibland visar när man förlorar för ett våldsamt beteende. Det är klart man blir förbannad när man går på samma bait hela jävla tiden, eller missar matchavgörande grejer. Men det är ju imo inte fientligt riktat mot någon (även om det kan kännas bättre att thrashtalk:a dem man förlorar mot ;) och inte värre än att svära om man skulle slå sig på tummen när man spikar.

Offline Profile  

PostPosted: Sun Nov 11, 2007 1:47 am 
Man of Passion
Man of Passion

Kom ihåg att allt det som står nedan är subjektivt och åsikter osv. så jag slipper skriva "tycker jag" efter varje mening... :)

SPEL:
Tekken Tag Tournament på första, T5:DR på andra och sen VF, 3s och MvC2 på delad tredje plats.
Tekken Tag Tournament är ett spel som kräver extremt mycket av spelaren utan att för den sakens skull vara svårtillgängligt, eftersom det strategiska djupet breder ut sig mer och mer ju mer man spelar och lär sig. Den kunskap man har/tror man har om hur man ska spela måste revideras hela tiden, och det är svårt att vinna mot en spelare som kommit längre i utvecklingen än en själv.
Att gå in i detalj på vad det är för delar av spelet som gör det till min favorit är nog inte nödvändigt, men det krävs helt enkelt mycket av spelaren rörande hans strategier, analysförmåga, reflexer, kreativitet etc., även ens motivation och förmåga att kämpa sig till kunskap och klättra över de "omöjliga" barriärerna, där man har svårt eller "omöjligt" för att ta sig vidare, är viktigt.
T5:DR är dock, i mitt tycke, ett modernare spel där det mesta som är bra med Tekken-serien finns med och i de flesta fall har förbättrats, och där många dåliga saker som fanns i seriens tidigare delar tagits bort.
Men samtidigt så känns T5:DR mer lättillgängligt än TTT och inte fullkomligt på samma sätt, vilket kan ha flera orsaker men onödigt att gå in på, även om T5:DR i allmänhet är mer balanserat mellan karaktärerna och fullgott i övrigt.
VF,3s och MvC2 är tre mycket bra spel de också, det handlar om preferenser :) .

KARAKTÄR:
Svårt att säga, karaktär som karaktär, det är systemet som är viktigt och därför tycker jag att de flesta karaktärer är jämförbarligt roliga att spela även om det finns några jag tycker är mindre kul.

Mina favoritspel är 3d-spel, men generellt sett så gillar jag nog fler 2d-spel än 3d-spel. De 3d-fightingspel som inte är riktigt bra, brukar ofta vara sjukt usla :) .
Ofta känner jag att äldre spel ger en mer tillfredsställande spelupplevelse även om spelsystemen övergripande har utvecklats till det bättre.

Arkad(kabinett).

På Dragonslair.se (surfa runt lite i event-forumet så ser du lite trådar om hur det går till), eller hemma hos någon. Aldrig online eller för mig själv i träningsläge, men det kan hända att man övar lite combos sent en lördagsmorgon på dragonslair :) . Detta är något jag dock skulle vilja ändra på, jag skulle vilja spendera mer tid i practice mode.

Det här ÄR ett forum för fightingspelare, och därför är väl majoriteten av medlemmarna här mer "hard core" än medlemmarna i andra spelforum som loading eller gamereactor. Och även bland medlemmarna här tycker jag väl att jag är rätt engagerad, gillar att resa till turneringar och game:ar minst varje fredag osv. och det här är min överlägset största hobby. Men det är svårt att se på sig själv som hard core då jag inte är direkt fokuserad på resultat eller att pressa mig själv till det yttersta på samma sätt som t.ex. en satsande fotbollsspelare är, eller jämfört med hur jag spelade när jag höll på med starcraft när jag var liten :) .
Som flera sagt så är ju fightingspel väldigt sociala av sig, och att hålla på med någonting socialt på ett hard core-vis låter som en motsägelse ^^ .
För det är min tolkning av en hard core-SPELARE som du frågade efter - någon som satsar järnet på att bli bättre och bemästra spelet osv. Men kanske är det minst lika hard core att exempelvis arrangera turneringar, bygga sticks eller på andra sätt hjälpa communityn. Som exempel vill jag nämna Kenj från frankrike, som i min mening är SJUKT hard core med över 30 000 posts på det franska tekkencommunity-forumet och ett otroligt stort antal turneringar arrangerade m.m., men senast han seriöst spelade fightingspel var under Tekken 3-perioden. Så kanske kan man vara en hard core "fightingspelare" utan att egentligen vara en hard core "spelare".

Fightingspel är oerhört stimulerande. När jag var yngre spelade jag SC:BW (RTS), CS (FPS), MTG(TCG), och har även spelat en hel del Go(brädspel). Alla dessa spel är giganter och förmodligen de bästa alternativt mest tongivande spelen inom sina respektive genrer, men för mig är det nästan otänkbart att gå tillbaka till något av dessa spel, eller genrer.
Den kombination av färdigheter som krävs för att lyckas i fightingspel är så mycket roligare att utforska än för andra spel. Det känns lite fattigt att stolpa upp dem, men det är bland annat viktigt med strategi, hand-eye coordination, analys och träning, samt kreativitet och förmåga att tänka snabbt och kunna lita på/träna sina instinkter. En del av dessa färdigheter kräver vissa egenskaper hos spelaren, medan andra kräver andra egenskaper. Därför finns det utrymme att fokusera på vissa delar av spelandet och bli specialist på dem, eller att fördela allt sitt krut på en balanserad träning istället, att välja om man vill specialisera sig på sina fördelar eller försöka eliminera sina nackdelar - kort sagt, du har alla möjligheter att bli en egen, unik spelare, särskilt med tanke på den oerhört stora variation som genren erbjuder vad gäller olika spelsystem, och inom spel olika karaktärer och spelstilar m.m.

Sen jag började spela fightingspel har andra spel fasats ut ur mitt liv nästan helt. Det är inte alls intressant att spela ett single player RPG nu och har inte varit de senaste fem åren, och skulle jag ändå få för sig att spela något annat än fighting spel så påminns jag snabbt om att jag egentligen skulle ha roligare och tjänat mer på att åka över till någon och spela fighting spel istället ;) . Just nu har jag dock haft en period då jag spelat hellgate:london en hel del med andra här på forumet, och det spelet är kul och något jag gärna fortsätter med, det passar perfekt att lira hemma efter en hård dag :) . Men som sagt, fightingspel är helt enkelt mer stimulerande än andra spel.

Lite andra frågor:
Personer som umgås tillsammans utvecklar ju slang, och det finns ju en del grejer som används här på bitterharmony som är specifikt. Men vi i Stockholm har ju en viss slang och de nere i skåne har en annan, så jag vill nog inte säga att den slang som finns har så stor relation till just fightingspelandet. Men annars så finns det ju även "facktermer" som folk använder sig utav för att prata om fightingspel.

SVERIGE:
Absolut så finns det stora events, men just i Sverige är det lite sparsmakat med sådana. Versus 2006 var det största hittills men ett liknande arrangemang finns inte riktigt på horisonten just nu, även om det inte skulle överraska mig om någon/några sätter upp planer för något liknande kanske redan nästa år. Men annars så finns det flera lite mindre mer eller mindre återkommande events runtom i Sverige, tex. showdown in Lund (som pågår just nu) eller Royal Rumble (som skett ett par gånger). Dessa har oftast syfte att samla in communityn för ett eller ett par få spel, där spelarna är utspridda kring ett stort geografiskt område och därför inte kan mötas särskilt ofta, och är därför inte så fokuserade på själva "EVENT"-delen, det är mer casual och vänskaplig prestige, samt snarare nationellt än internationellt, utan seriösa jippo-ambitioner som events inom tex. datorspelsscenen kan ha med sina LAN-partys (dreamhack etc.). Hittintills i alla fall! :)

UTOMLANDS:
Eftersom många tagit upp tougeki och SBO så skiter jag i dem. Jag vill istället lyfta fram de mycket viktiga turneringarna som sker även här i Europa! Frankrike, England, Italien, Tyskland, Holland, Grekland, Polen, Finland, ah jag vettefan, lägg in de flesta stora länder i listan så får du bra hum om var det arrangeras turneringar och events, och en jäkla massa av dem är det också. Det är inte ovanligt med flera hyffsat stora turneringar per månad, per spel fördelat på ett par länder. Dessa event har ofta egna sidor eller så samlas dem upp på en eller ett par samlingssidor per spel eller per land, och ofta är spelarantalet 50-100 och prestigen stor när spelare från flera olika länder möts för att spela och umgås under ett par dagar.
Dessa events liknar då de som vi har i Sverige, även om det "nere på kontinenten" är mer internationellt, eftersom vi i Sverige 1. Ligger jäkligt långt norrut och är ett litet land, därtill ett dyrt sådant, och 2. Inte har lika stor eller lika långt gången community som i flera andra länder, kanske beroende på att vi i princip inte haft arkadhallar här men som även har en rad andra förklaringar.
Detta kan och ska naturligtvis ändras, men jag ville bara poängtera att om det är events/turneringar för fightingspel man letar efter, så är det ut i Europa A.K.A. ryanair.se man bör leta sig, för det är där dem hittills har funnits :) .

Som tidigare nämnts så är beat em up och fightingspel inte samma genre, även om det såklart går att förstå vad som menas utifrån kontexten och det egentligen inte är så himla noga, men beat em up--> fightingspel är annars ungefär samma sak som att kalla spel som CS eller QUAKE för shoot em up :) .

Men så till saken, fightingspelare är i regel inte samlare, men här har du ett amerikanskt exempel på en spelare som samlar på Tekken/Lever ett tekken-liv, detta kan vara läsvärt: http://sdtekken.com/sdt/markman/markmans-entry/

Sen så finns det många fightingspelare som även har ett intresse för arkadspel i allmänhet (eller vice versa), och därför finns det en hel del fightingspelare som har större eller mindre samlingar av arkadprylar. Det är även vanligt att fightingspelare av intresse äger ett flertal olika arkadsticks att använda till konsoler och ett uttallat samlande av arkadsticks förekommer också.

Detta har jag personligen aldrig märkt av hos någon jag träffat eller diskuterat fightingspel med, men lägg då märke till att min bild av folk som spelar fightingspel är formad av folk som i regel är intresserade av spelen på en djupare nivå än bara som interaktiv kung fu-action.
Men jag har svårt att tro att ens de mest lättpåverkade i samhället skulle kunna ta någon skada av att spela fightingspel, för jag antar att det är den sortens påverkan du undrar över - folk som kanske får inspiration till olika moves i fightingspel som de kan använda i det verkliga livet, eller barn som kanske inte kan särskilja spelvåld och verkligt våld osv. Men som sagt jag har svårt att tro det och aldrig hört talas om det, våldet i fightingspel når aldrig samma nivåer av realism eller brutalitet som uppnås i tex. actionfilmer eller fps-lir.
Med reservation för att jag aldrig lirat mortal kombat ;) .

/Bob

[21:35] <+Hejdlond> Var tvungen att SKRUBBA din stick för att få bort skiten som satt i skruvarna till topplåten :)
[21:36] <+Hejdlond> Now that's a first

Offline Profile  

PostPosted: Sun Nov 11, 2007 7:41 pm 
Moderator
Moderator

Guilty Gear Accent Core eftersom den har djup och är mycket estetiskt tilltalande (bäst musik också),tycker om att träna och sedan se att det ger resultat. Tycker om att spelet är snabbt och att man kan röra sig fritt.
Det här gäller typ alla fightingspel men det jag tycker om är att man behöver inte ge upp om man har lite liv kvar, man kan fortfarande ha en chans att vinna och vända hela matchen, sånt älskar jag. Don't give up liksom.

Jag tycker om Dizzy från Guilty Gear. Hennes karaktärsdesign är så typisk anime/manga stereotyp sexistiskt oskyldigt. Hon har två vingar som skyddar henne och hjälper till att slå ner allt motstånd. Hennes vingar är väldigt aggresiva också t ex så förvandlas hennes ena vinge till en stor yxa och den andra kan få fram ett litet isberg från marken osv osv...
Det jag tycker om spelmässigt med henne är att hon är en karaktär som man måste slänga ut massa projektiler och hoppas på att motståndaren hamnar i en blockstring, då ska man passa på att variera high/low så man får in en combo som tar typ halva livet eller nått som sedan leder till en knock down och då! ska man påbörja en sköön okizeme som är i princip samma sak som ovan fast nu är det lättare att få in en blockstring. I princip är hon en karaktär som man måste ha ett bra okizeme spel med och att kunna skydda bra samt ett stabilt poke/keep away spel.

Sen så tycker jag om Melty Blood Act Cadenza också, jag ser det som Guilty Gear Light.
Det är mycket mera stereotyp sexistisk oskyldigt spel än GG totalt. Typ mer än hälften av alla karaktärer är tjejer och egentligen bygger spelet på en Hentai manga (typ managa porr med en bra story :p)
Jag personligen tycker att det är lättare att sätta sig in i spelet än Guilty Gear. Den har typ samma stuk som i GG på överdrivna combos och coola supers.
Min favoritkaraktär där är en japansk stereotyp oskyldig skoltjej som heter Satsuki. Ser svag ut i början men när hon väl börjar slåss så slår hon sönder dig tills det inte finns något kvar och dricker ditt blod.
Och den andra som jag tycker om är Aka Akiha som i princip är samma sak som satsuki fast nu bränner hon dig till aska och på nått sätt så dricker hon ditt blod med fast hennes fightingstil är mera sofistikerat än Satsukis vilda spelstil.

Nu till 3D då och då tycker jag om Soul Calibur 3.
Tycker om grafiken och spelsystemet också. Tyvärr så har det spelet inte lika mycket prioritet som de andra ovanämnda. Men den kommer att alltid att ha en plats i mitt hjärta p g a att SC fick mig i princip att börja spela fightingspel kompetitivt och introducerade mig till communityn.

2D och 3D men nu som sagt är 2D prioriterat.
Alltid den nyaste versionen på ett fightingspel för att vara så uppdaterad som möjligt.

Ja nu är det så att jag bara har en PS2 och jag spelar fortfarande med en PS1 dosa, men det funkar!

Hur spelar du oftast?
inget nu efterssom jag har inte med mig mitt PS2 här i Spanien..
Men! när jag är hemma osv så spelar jag oftast varje eller varannan dag åtminståne typ 30 min.

Vill vara hardcore men har som sagt ingen PS2 och jag har lite annat för mig också nu :(
Men jag har inga planer på att sluta helt och hållet!

I turneringar osv speciellt på finaler eller semi så får man en värsta adrenalinkick och man känner hur handsvetten tar fart och nervrositeten kommer.
Jag får adrenalinkickar när jag är där och tittar på andras avgörande matcher också. Jag blir nervös med dem också :)
Det är tävlingsmomentet och att kunna läsa motståndaren som en bok :P
Gillar fighting communityn som spelen ger upphov till. Älskar kombovideos och japanska matchvideos.
Single player spel har jag inget emot men det är alltid roligare att spela med någon annan allmänt.
Jag älskar att bara sitta ner och spela med andra och inte byr mig om jobbet osv bara att ha kul.

japp men de mesta har redan tagits upp.

Japp Versus i swe, uppcon?

Utomlands är typ Super Battle Opera Tougeki och Evolution i amerika (EVO).

Jag personligen försöker samla på alla versioner som har varit aktuella att spela, t ex så har jag GGX, GGXX, GGXX#Reload, GGXX SLASH men inte GG Accent Core i orginal än.

Lindell sa det ganska klart.
Mest fightingspel men såklart har det blivit JRPGS, lite DoTA, FPS när jag har internet och tid, och Silent Hill...
Allt beror på hur mycket tid man har :)

Offline Profile  

PostPosted: Sun Nov 11, 2007 8:21 pm 
Medlem
Medlem

Tackar o bockar för alla var vi har fått. Nu behöver vi dock inga fler svar utan vi håller på och sammanställer det nu och ska väll skicka in det senare ikväll. Men som sagt tack till alla som har svarat, vi uppskattar att ni tog er tid till det. Vi lägger kanske upp arbetet sen om det finns intresse för det men det kommer isådanfall senare i veckan.

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 16, 2007 12:53 am 
Medlem
Medlem

Har postat resultatet av undersökningen på min blogg nu eftersom jag inte kunde lägga upp en textfil här. Här är en direktlänk till posten http://lovdahl.wordpress.com/2007/11/15/game-culture-survey/ för er som e sugna på att läsa den.

Offline Profile  

PostPosted: Fri Nov 30, 2007 12:16 pm 
HOBO-KY
HOBO-KY

Jag tänkte bara säga att det var kul att svara på frågorna, nästan mer för min egen skull än för ert arbete då jag fortfarande inte riktigt förstått i vilket syfte er klass fått i uppgift att granska div. spelkulturer. Det skulle även vara intressant att se era kursares arbeten (förutsatt att de handlar om spelkulturer). Slutligen tror jag att jag inte bara talar för mig själv när jag säger att jag gärna bidrar med kunnande/erfarenheter i liknande undersökningar/arbeten om tillfälle ges. :)

Image
Some even collected whole arcademachine!

Offline Profile  

PostPosted: Sat Dec 01, 2007 7:58 am 
King of Banana
King of Banana

Super Street Fighter 2 Turbo och Boxarn (M.Bison eller Balrog beroende på region). Spelet är bara löjligt kul med all broke skit, men också otroligt offensivt. Riktigt skön balans mellan offensiv och defensiv. Gillar Boxarn för att han är hrrrm.. afroamerikan och hans stil är att rusha dig som en tjur :)

Spelar ingen roll, bra fighting är alltid underbart.

Arkad

Brukade träna hemma i soffan förr men nu spelar jag bara arkad eller ps3 med någon i vår lokal.

Hardcore :P

Kul och för mig så är det ett underbart sätt att tävla mot andra 1on1.

Spelar annat också, jag är spelsamlare till viss mån.

Vad jag vet så finns väl inga riktigt eftertraktade samlargrejjer bortsett från arkadspel förstås (Spike Out t.ex.? finns ju inte på konsol). För övrigt så jag letar t.ex. just nu efter Bare Knuckle 3 till Mega Drive (heter Streets of Rage 3 i västvärlden) vilket inte är helt billigt och lätt att få tag på (i relation till många andra jap MD-spel)

Jag tror mycket få påverkas negativt men vissa individer gör det nog. Har inte sett några skräckexemplar själv. (Förmodar att du bara vill veta de negativa effekterna)

Offline Profile  

PostPosted: Sun Dec 02, 2007 1:36 am 
such is life
such is life

Super turbo är bäst, 3s näst bäst. Varför super turbo är bäst är för att när Daigo spelar super turbo är allt annat tråkigt. 3s är grymt för där får man se vad som händer när Daigo blir arg.
Favoritkaraktär är Ryu. Växte upp med ryu. Jag var ryu, alla andra var ken.

Jag föredrar 2d, saksamma om det är gammalt eller nytt sålänge det är bra.

Arkad.

Spelar på samtliga format på alla möjliga sätt en människa kan komma på.

Vanlig spelare.

I början handlade allt om att slå bror och kusin. Idag handlar det bara om Daigo. Det Daigo spelar är värt att spela.

MMO, Racing och actionspel.

Umehara-shoryueee. Världens bästa shoryuken.

Ja.

Nej.

Nej.

People choose their character based on their ideal self, this is how they want the world to perceive them. Guys that play female characters... are either gay or want to be girls or for some reason they want to control the vagina somehow or they want to become it.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Moderator: Webmaster

All times are UTC + 2 hours