Last visit was: It is currently Thu Sep 09, 2010 8:48 pm

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 91 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: SSFIV Tiers
PostPosted: Mon Jul 26, 2010 6:32 pm 
Purple Haze
Purple Haze

Xbox Live Gamertag: Louie LLL
går nog inte diskutera så mkt mer på detta. wong hade aldrig losat mot vangief om matchupen inte va svår. en tunering som evo så kommer de massa BRA spelare från hela världen, över 2k spelare allt som allt, så blir lite svårt att jämföra evo med ngn annan tunering. att wong slänger ut random messiahs är enbart pga en sak, "nerver". evo är en stor tunering man väldigt gärna vill vinna vilket betyder sjukt mkt press. han slänger inte ut random messiahs för att han är såpass dålig, de är wong vi snackar om.

Wong sa en gång för längesen att Adon verkar dålig, det har dock inget med Gamerbee att göra på evo, så din quote här under är baserad på, vilken fakta? något du personligen antar?
"Angående att han stila så var de mot gamerbee, han trodde nog lite väl för mycket på sig själv i den matchupen då han några gånger uttryck sig att "adon is crap". Ren underskattning i mina ögon"

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 10:22 pm 
Leader of the Pack
Leader of the Pack

Location: Deserted temple under the blood stained moon... MESSATSU!
Louie wrote:
går nog inte diskutera så mkt mer på detta. wong hade aldrig losat mot vangief om matchupen inte va svår. en tunering som evo så kommer de massa BRA spelare från hela världen, över 2k spelare allt som allt, så blir lite svårt att jämföra evo med ngn annan tunering. att wong slänger ut random messiahs är enbart pga en sak, "nerver". evo är en stor tunering man väldigt gärna vill vinna vilket betyder sjukt mkt press. han slänger inte ut random messiahs för att han är såpass dålig, de är wong vi snackar om.

Wong sa en gång för längesen att Adon verkar dålig, det har dock inget med Gamerbee att göra på evo, så din quote här under är baserad på, vilken fakta? något du personligen antar?
"Angående att han stila så var de mot gamerbee, han trodde nog lite väl för mycket på sig själv i den matchupen då han några gånger uttryck sig att "adon is crap". Ren underskattning i mina ögon"

Nej att han uttryckligen sagt när folk frågat honom om hans opinion om adon att han var crap.

Att nerver kommer in i spel är självklart och då spelar man under sin förmåga vilket du precis erkände han gjorde wouldnt you agree?

Offline Profile  

PostPosted: Mon Jul 26, 2010 11:48 pm 
Purple Haze
Purple Haze

Yes, de om Adon är hans personliga åsikt, han tycker charen inte verkar bra pga diverse saker, de kanske får han att ändra sig ngt nu när han för första gången (uppenbarligen) mött en riktigt bra Adon. blir svårt att veta hur man ska göra då om man inte har tillräckligt mkt matchup knowledge. ALLA karaktärerna är farliga på deras vis om de är spelade av en expert på karaktären. Han visste innan att Gamerbee var bra så han underskattade honom inte (speciellt inte på en tour som evo) och jag förstår heller inte hur du drog slutsatsen att han va kaxxig/stilade, låter återigen som lite Wong-rage här ^_^

Ang. de andra fick du de att låta som Wong spelade extra dåligt än va han brukar just på evo jämförts med andra tuneringar, de va det jag inte höll med om. Han blev bara extra pressad pga att evo är huge (gör att man kan göra dumma grejer imellanåt) och att han hade otur med hans 2 losses, eller ska jag säga mer otur med dem 2 han fick möta. dvs först en svår matchup, sedan en lite mer lack of knowledge matchup. Sånt kan va mer problematiskt just i SF4 än andra fighters jag kört på high lvl, då spelet är sjukt defensivt med så kommer även matchups ut mer än vanligt och blir svårare.

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

PostPosted: Tue Jul 27, 2010 1:07 am 
Leader of the Pack
Leader of the Pack

jag tycker de såg ut som iaf i gamerbee matchen att han gick helt ifrån sitt väldigt säkra spel som han brukar visa upp annars och tog väldigt onödiga risker.

I matchen mot vangief så brände han inte bara combos utan även whiff punish på massvis random lariats, de är därav jag tyckte han var långt under sin standard när han annars brukar spela rätt så felfritt imo.

Offline Profile  

PostPosted: Tue Jul 27, 2010 1:16 pm 
Purple Haze
Purple Haze

vet du helt ärligt va du pratar om? allt du sa stämmer inte. jag kanske missar nåt så nog enklare om vi går igenom isf. onödiga risker vs. gamerbee? vilka? (förutom en random ultra). och mot vangief verkar du inte kunna matchupen, han missade "massvis" med lariat punish, samt combos, bara nej..

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

PostPosted: Tue Jul 27, 2010 3:33 pm 
Disciple of satZ
Disciple of satZ

Xbox Live Gamertag: I Skatan I
aZ1d wrote:
Nej att han uttryckligen sagt när folk frågat honom om hans opinion om adon att han var crap.

Att nerver kommer in i spel är självklart och då spelar man under sin förmåga vilket du precis erkände han gjorde wouldnt you agree?

Justin sade att han tyckte Adon var dålig innan spelet ens var släppt, det är löjligt att folk tar upp det citatet på fullt allvar.
Och Zangief vs. Rufus är def. inte en jämn matchup, när kommentatorena sade "How is a Zangief outpoking Justin?!" så tänkte jag bara nigga plz, Zangiefs pokes äger verkligen Rufus.

Offline Profile  

PostPosted: Tue Jul 27, 2010 7:32 pm 
Leader of the Pack
Leader of the Pack

Louie wrote:
vet du helt ärligt va du pratar om? allt du sa stämmer inte. jag kanske missar nåt så nog enklare om vi går igenom isf. onödiga risker vs. gamerbee? vilka? (förutom en random ultra). och mot vangief verkar du inte kunna matchupen, han missade "massvis" med lariat punish, samt combos, bara nej..

Om du tittar igenom matchen så ser du att han bränner combos och han står på c.hp range när vangief gör lariat helt random utan reaktion från justin, sen helt plötsligt får vangief hoppa in x antal gånger på justin när han antingen gör en random c.hp eller helt enkelt inte gör nånting utan bara sitter där. De är misstag jag inte sett honom göra innan och därav tycker jag att han inte spela till sin fulla potential.

Offline Profile  

PostPosted: Tue Jul 27, 2010 8:09 pm 
Purple Haze
Purple Haze

jag har sett matchen. du sa först att de är massvis med lariats han inte punishar, jag är inte helt säker på om du förstår hur straffa lariats med cr.hp funkar och va de finns för risker med att göra cr.hps, för att göra detta enklare, ge mig tid i matchen på de lariats han inte punishar tack, annars så tror jag inte ett dugg på de du säger, för har kollat matchen och det du sagt hittills är fel.

combos vs. zangief är inte ett issue, då de är farligt att stringa och lämna öppningar i strings. enda han missade va 2 st. st.MPs efter cr.lp-st.lp combon som spelar ngn roll alls. MPn är jobbig timing och miss-tajmar man den kan man mkt väl äta nåt. den enda combon han missade som spelade roll var då han blockade green-hand och gjorde cl.st.hp utan att nån tornado kom ut, det är typ enda combon han missade kan man säga mao. pejsta gärna tid på de andra combosarna han missade plz.

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 12:28 pm 
Leader of the Pack
Leader of the Pack

Louie wrote:
jag har sett matchen. du sa först att de är massvis med lariats han inte punishar, jag är inte helt säker på om du förstår hur straffa lariats med cr.hp funkar och va de finns för risker med att göra cr.hps, för att göra detta enklare, ge mig tid i matchen på de lariats han inte punishar tack, annars så tror jag inte ett dugg på de du säger, för har kollat matchen och det du sagt hittills är fel.

combos vs. zangief är inte ett issue, då de är farligt att stringa och lämna öppningar i strings. enda han missade va 2 st. st.MPs efter cr.lp-st.lp combon som spelar ngn roll alls. MPn är jobbig timing och miss-tajmar man den kan man mkt väl äta nåt. den enda combon han missade som spelade roll var då han blockade green-hand och gjorde cl.st.hp utan att nån tornado kom ut, det är typ enda combon han missade kan man säga mao. pejsta gärna tid på de andra combosarna han missade plz.

Du nämnde precis dem, brukar du se han missa sånt annars? De brukar inte jag iaf.

Missad punish på lariat är ett exempel 00:43

Sen i första ronden så får vangief gå in på honom utan någon som helst reaktion från justin och de slutar med att han blir stunnad.
06.07 så whiffar vangief en focus attack o justin punishar med ex tornado, när han har ultra <-bra? not in my book. Vanligt för justin? Defenitivt inte.

07.50 wong blir träffad av en random jumpin. Vanligt för honom? Nej defenitivt inte.
Samma sak 08.15

+han hade ett par lägen i sista ronden att göra en AA ultra.

Och detta tycker du är justin som spelar matchen till sin fulla potential?

Offline Profile  

PostPosted: Wed Jul 28, 2010 4:33 pm 
Purple Haze
Purple Haze

sigh, att jag orkar... =(
om jag brukar se han missa sånt annars? hp xx tornado? nej. st.MP combon? svar ja, de gör folk då och då vem man än är.
00:43 är ingen miss på de vis du framhäver det. han missade pga att han fokusera på footsies och var out of range. och de va antagligen den enda du hittade av alla dem "massvis" med missade lariat punishes va? ^^

06.07 focus whiff punishade han så bra han kunde imo, för att hinna punisha DE med ultra kanske en scrub kan göra som enbart är fokuserad på att punisha saker med ultra som inte fokuserar på allt annat som måste göras, speciellt i en svår matchup.

vanligt av wong att bli träffad av en random jumpin? urlöjligt, sånt åker alla på vem man än är, han är tvungen att fokusera på andra viktigare saker.
Slutsats: att wong åkte på 2 jumpins varav en va för sent AA m.m. va för att matchupen är Jobbig för Rufus. Då en matchup är jobbig måste man fokusera på fler saker som för stunden är viktiga därför åker man på nån enstaka sak här o där oftare än vanligt. I en tourney-match som evo där man vill vinna och man är under massa press är de svårt att ens AA'a imellanåt (de vet du uppenbarligen ingenting om).

Wong spelade inte extra dåligt utöver va han brukar, han mötte bara bra motstånd och va under extra press så nerver spelade in mer här pga att de var evo, och svåra matchups. Av de du sagt så verkar du är mkt oerfaren av SF inom tuneringar på high lvl eller SF överhuvudtaget.

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 12:25 pm 
Leader of the Pack
Leader of the Pack

Louie wrote:
sigh, att jag orkar... =(
om jag brukar se han missa sånt annars? hp xx tornado? nej. st.MP combon? svar ja, de gör folk då och då vem man än är.
00:43 är ingen miss på de vis du framhäver det. han missade pga att han fokusera på footsies och var out of range. och de va antagligen den enda du hittade av alla dem "massvis" med missade lariat punishes va? ^^

06.07 focus whiff punishade han så bra han kunde imo, för att hinna punisha DE med ultra kanske en scrub kan göra som enbart är fokuserad på att punisha saker med ultra som inte fokuserar på allt annat som måste göras, speciellt i en svår matchup.

vanligt av wong att bli träffad av en random jumpin? urlöjligt, sånt åker alla på vem man än är, han är tvungen att fokusera på andra viktigare saker.
Slutsats: att wong åkte på 2 jumpins varav en va för sent AA m.m. va för att matchupen är Jobbig för Rufus. Då en matchup är jobbig måste man fokusera på fler saker som för stunden är viktiga därför åker man på nån enstaka sak här o där oftare än vanligt. I en tourney-match som evo där man vill vinna och man är under massa press är de svårt att ens AA'a imellanåt (de vet du uppenbarligen ingenting om).

Wong spelade inte extra dåligt utöver va han brukar, han mötte bara bra motstånd och va under extra press så nerver spelade in mer här pga att de var evo, och svåra matchups. Av de du sagt så verkar du är mkt oerfaren av SF inom tuneringar på high lvl eller SF överhuvudtaget.

Vänta nu lite här, så du tycker INTE att de är dåligt att han inte punishar zangief whiffad focus med ultra istället för jumpback hp och blockat svep sen? Då börjar jag undra....
Och nej de är inte 2 jumpins han "missar aa" på utan de är flera stycken, har du ens tittat igenom matchen ordentligt? Han förlorar ju dessutom hela matchen på han blir xupad (också något man VÄLDIGT sällan ser justin wong bli träffad av) av vangief.

take a looksy snacka sen, men förneka inte att han spela dåligt jämnfört med hans vanliga sjukt säkra spel. Han gav till och med bort en lifelead som var massiv då vangief gjorde backdash ultra för wong fick för sig att göra kast på hans wakeup (?!??!). Fall de hade varit wong i normal sense så hade han hoppat tillbaka till hörnan och turtlat vidare och plockat den ronden

Offline Profile  

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 4:22 pm 
Hård mot de hårda
Hård mot de hårda

Okej. Ni kan sluta nu.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 5:46 pm 
Medlem
Medlem

WHERE ARE THE GOD DAMN MODS? Pm grabbar :lol:

"Genei Jin: 1 short ass bar speeds up your moves so you can combo shit that shouldn't be possible for big damage."

Offline Profile  

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 11:29 pm 
Disciple of satZ
Disciple of satZ

Min egen teori om hur tiers kommer se ut i slutändan är att det kommer inte finnas så många indelningar.
Mycket möjligt att det bara finns 4 grupper t.ex. A, A-, B, C.
Det kommer ganska säkert inte att finnas en top3 som det var i vanilla, tycker det verkar alldeles för kompakt för att det skulle vara så. Om jag själv skulle spekulera så tror jag att det skulle kunna se ut något såhär:

A: Boxer, Rufus, Honda, Guile, Feilong, Ryu, Akuma, Cammy
A-: Abel, Chun, Dhalsim, Ibuki, Dictator, Rose, Sagat, Sakura, C.Viper, Blanka
B: Ken, Claw, Gouken, Seth, Adon, Fuerte, Dudley, Guy, Juri, Deejay, T.Hawk, Zangief, Makoto
C: Gen, Cody, Dan, Hakan

Sedan är det ju upp till var och en vad man tycker, min lista är verkligen inte mer rätt än någon annans.
Så här tidigt i spelet så tycker jag att det funkar bäst att bilda sin egen uppfattning om hur saker ligger till än att lita på listor som sätts ihop utav andra.
Det enda som alla antagligen kan hålla med om är att tiers känns väldigt kompakta i det här spelet.
Finns fortfarande många karaktärer jag är lite osäker på p.g.a. antingen vet jag inte så mycket om deras matchups eller så är dom för oanvända.

Offline Profile  

PostPosted: Wed Aug 04, 2010 6:42 pm 
Medlem
Medlem

Håller med om det mesta i din lista Skatan, tycker dock att Viper och Abel ska upp ett snäpp, Ryu ner ett snäpp, Hawk ner ett snäpp.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 12:02 am 
Medlem
Medlem

Melubas wrote:
Håller med om det mesta i din lista Skatan, tycker dock att Viper och Abel ska upp ett snäpp, Ryu ner ett snäpp, Hawk ner ett snäpp.

Tycker inte Viper ska flyttas upp pga att följande i A tier är dåliga matchups för Viper:

A: Boxer, Rufus, Honda,Cammy

Just sayin. Viper är bra, men inte mot toptier : p

PSN: Baszooka
Live (PC/Xbox): Baszoo

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 12:30 am 
Medlem
Medlem

Ryu och Fei kanske inte är top tier om man räknar totalvärdet av alla matchups men i turneringar så är de helt klart top för de kan inte bli hårt counterpickade och har för det mesta rätt så jämna matchups.

CvS2 är bästa spelet, 3s är #2

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 9:17 am 
Medlem
Medlem

bubblanAB7 wrote:
Ryu och Fei kanske inte är top tier om man räknar totalvärdet av alla matchups men i turneringar så är de helt klart top för de kan inte bli hårt counterpickade och har för det mesta rätt så jämna matchups.

Jävla counter-pickers alltså. Klart man ska spela för att vinna men man får fan bita i det sura äpplet med sitt karaktärsval :( Alla borde spela Ryu bara istället.

"Genei Jin: 1 short ass bar speeds up your moves so you can combo shit that shouldn't be possible for big damage."

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 11:51 am 
Bestraffarn
Bestraffarn

Xbox Live Gamertag: Dysfori
Fogelstrom wrote:
Jävla counter-pickers alltså. Klart man ska spela för att vinna men man får fan bita i det sura äpplet med sitt karaktärsval :( Alla borde spela Ryu bara istället.

Haha lets!
Daigo har visat (än en gång) att den bästa karaktären i världen är Ryu.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 2:36 pm 
Disciple of satZ
Disciple of satZ

Fogelstrom wrote:
bubblanAB7 wrote:

Mm, värt att betala massa pengar för att åka på turnering, sedan åker du ut på en 3-7 matchup för att capcom väljer att göra ett spel som är väldigt begränsat vad gäller unviersella val.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 3:30 pm 
Purple Haze
Purple Haze

nemen dysfori och skatan då! man ska ju spela för att ha kul! det är bara ett spel! "its just a game" !!

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 9:01 pm 
Bestraffarn
Bestraffarn

Tror du jag skulle byta ut elden mot bättre srk, bättre hadoken och bättre normals Louie? Akdrig! ^^
Men jag förstår nikolaus. Sjukt trist att spendera one million billion dollars på att åka över hela världen och sen får man smaka smuts för att ens karaktär kan bli counter pickad som en rädisa. Men wtf. Allt hänger inte på karaktären heller. Det är inte för att Daigo spelar Ryu som han är bäst i världen.

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 9:53 pm 
Famous swedish yun player
Famous swedish yun player

Bäst i världen på evo kanske ... 8)

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 10:05 pm 
Medlem
Medlem

MainstreetNuki2nd wrote:
Fogelstrom wrote:
bubblanAB7 wrote:

Mm, värt att betala massa pengar för att åka på turnering, sedan åker du ut på en 3-7 matchup för att capcom väljer att göra ett spel som är väldigt begränsat vad gäller unviersella val.

Mja... jag håller faktiskt inte helt med där. Jag åker t.ex till SVB för att jag tycker det är roligt med turneringar, jag tror inte jag kommer vinna och jag har inte den tiden eller färdigheterna för att vinna, imo. Så med ditt argument borde jag ju inte ens åka för jag omöjligt kan vinna pengar på det? Fast det är ju ofc inte bara svart och vitt, just sayin'.

Jag kommer hålla hårt i Dicken när jag möter en Honda/Guile, för mig känns det inte rätt att counterpicka för att ta sig vidare, står hellre mitt kast då för jag hade förhoppningsvis roligt och värdesatte erfarenheten och upplevelsen! :D

Offline Profile  

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 11:46 pm 
Medlem
Medlem

Fogelstrom wrote:
Jag kommer hålla hårt i Dicken när jag möter en Honda/Guile

Tvivlar jag verkligen inte på.

Gällande counterpicking är jag ganska likgiltig, är man grym nog att lira fler karaktärer bra, creds till det. Själv suger jag med alla utom viper, så tjo hej, viper only is my way.

PSN: Baszooka
Live (PC/Xbox): Baszoo

Offline Profile  

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 12:19 am 
Disciple of satZ
Disciple of satZ

Att bara spela på counter pick är gay, men att ha en extra karaktär att täcka sin mains svagheter är bara sunt förnuft.

Offline Profile  

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 12:56 am 
Purple Haze
Purple Haze

ähh, alla lirar i grund och botten för att det är kul ofc.

Dysfori: "det är inte för att Daigo spelar Ryu som han är bäst i världen" jag håller med dig :) dock skulle jag endå samtidigt säga att Ryu har de lättare än resten i flera matchups, därför man kanske har de ngt enklare för sig om man lirar Ryu än ngn annan :)

ang. counterpicking, som många verkar glömma.. ska man counterpicka gäller de verkligen att man KAN matchupen och har tränat just denna, counterpicking betyder inte autowin eller garanterad win direkt..möter du någon grym spelare som kan sin karaktär så lär du verkligen få jobba för din vinst iaf..
jag tycker inte det är direkt gay att _bara_ counterpicka, gör man det lirar man ju nog väldigt många karaktärer, om man gör grymt ifrån sig i tour och kan alla matchups så nice, så cred till det imo (och att man vågar, de hade inte jag gjort iaf)
man ska inte whinea på folks spelstil, om man counterpickar, deffar, fegar eller whatever, de är lamt pga att alla lirar för att vinna.

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 8:42 am 
Medlem
Medlem

Mike Ross style all the way. I respect that!

Spelas japanska turneringar alltid med låsta karaktärer?

Inte för att jag vill hälla mer bensin på elden men tycker ett bra exempel är just Evo2k10 när Ricky Ortiz pickade Chun när han skulle möta Vangief bara för att Rufus har kass matchup mot Gief. Jag tycker personligenatt det till viss del är en oförtjänt vinst för Ricky Ortiz. Klart det är creds till han att han kunde spela Chun och kunde matchup'n men han ökade ju sina chanser avsevärt pga counterpicking. Jag vet inte... jag tycker bara det är fult och inget jag själv skulle göra.

Notera åter igen, personliga åsikter och allt sådant 8)

Offline Profile  

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 9:23 am 
Bestraffarn
Bestraffarn

Om du menar att man i japan inte får byta karaktär under turneringen så ja. Därför Evo i Japan blir tok hype'at :)

Offline Profile  

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 12:23 pm 
Purple Haze
Purple Haze

låter som folk är lite för upptagna med att ha en enda main, kommer väl från japan :b counterpicking kanske är fult till en viss del sure, men definitivt inte en "oförtjänt" vinst.. när vi pratar turneringar så är det självfallet att folk tar till med taktiker där de tror att de kan öka sina chanser att vinna, i tours gör man allt för att vinna.. om rickys vinst va oförtjänad tycker jag vangiefs vinst vs. Wong va lika oförtjänad den med ^^

3s; Ken
SSFIV; Rufus
MvC3; ?/?/?
SFXT; ?/?
-

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 91 posts ]  Moderators: nocens, Yagami, Webmaster Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours