Tjo!
Tänkte hoppa in här även om SF4 inte riktigt är min påse - nåt ska man ju fylla ut tiden med.
Klart du ska komma och spela! Jag ska ge dig det bästa tips du kan få inför ett besök:
Om du ser en blond korthårig kille med glasögon mellan 170-180 centilång, så försök kika på vad han gör och emulera det så gott du kan. Det finns ett par som ser ut på detta vis och dom spelar med olika stilar men med det gemensamma att dom är helt obesegbara. Att spela så som dem gör kräver stora bollar och mycket där uppe, men när du väl lärt dig så kommer du kunna fnysa åt allt och alla, särskilt glasögonprydda lokförare och snaggade kurder.
Jag kan inte förbereda dig bättre än så för att besöka DL, men det jag kan säga är att oavsett hur bra en svensk är, så är det ingenting mot hur bra dem bästa amerikanerna är. Detta undantar dock blonda glasögonprydda personer; två stycken sådana segrade relativt lätt i den senaste teamturneringen i street fighter 3 på DL, och en sådan vann också Peter North cup trots att han glömde glasögonen hemma.
Sverige håller en god europeisk nivå i dem klassiska spelen: Tekken, Street fighter 3, Guilty Gear och VirtuaFighter och i vart och ett av dem finns det tre till c:a fem spelare som kan fightas mot tier1-motstånd i Europa. Däremot så har ingen svensk någonsin vunnit en turnering utanför Norden i dem här spelen, även om åtminstone 10 personer placerat sig top 8 vid olika tillfällen.
Dem toppspelare du ser i USA är däremot på en helt annan nivå än tier1-Europeerna. Av spel som har mainstreampopularitet i både EU och US, så är min bedömning att det bara är i Tekken som EU har en ärlig chans, dock där en mycket god. Jag vill här komma med en annan åsikt än Skatan. Det är en halvvanlig uppfattning att vi Svenskar har för dåliga förutsättningar, för litet antal spelare, för att kunna bli riktigt lika bra som amerikanarna eller japanerna, men av erfarenhet vet jag att vi som besöker DL regelbundet har tillgång till bättre och mer motstånd än genomsnittseuropeen. Jag tror också att det krävs mycket mer än ett större antal spelare för att höja oss svenskars till den nivå amerikanerna håller - i slutändan så kan endast en otrolig dedikation och personlig insats under flera års tid få en spelare dit amerikanerna är nu. Men de som kommer till DL har verkligen ett försprång gentemot dem flesta!
Fotnot 1 på detta: Jag lider stort (stort!) med er som inte bor i Stockholm eller Uppsala, men LightDash och DL har byggts upp under mer än 6 års tid och glädjen jag känner över att vi som bor i Stockholm faktiskt har chansen att spela på DL är tyvärr långt mycket större än det medlidande jag har ^^ .
Fotnot 2 på detta: Att en Svensk har det tuffare att skaffa sig den erfarenhet som krävs för att bli riktigt duktig är fakta, men att ur detta derivera att svenskar skulle kunna bli lika bra som dem bästa i världen under andra förutsättningar, är faktiskt lite halvtaskigt mot dem spelarna - styrkan, den riktiga styrkan som krävs för att nå toppen, kommer inifrån. Jag rekommenderar alla som vill nå toppen att lära sig det dem kan i Sverige, och resa utomlands för resten.
Ett exempel på att det går för Svenskar att lyckas, är att det kanske till och med finns Svenska GG-spelare och VF-spelare som är bättre än dem flesta Amerikaner trots att det då endast är lite kreativ empirisk bevisföring man får använda sig av.
Måste också passa på att nämna att det finns minst en TIER0-Europe som kan mäta sig med dem bästa i världen i flera olika spel. Det finns dock säkert 10 sådana spelare i USA.
Men att förbereda sig för att gå till DL behövs inte, bara o gå dit o ha kul. Säg gärna hej till folk och börja bygg din legend redan nu! Men inte för snabbt bara - dinosauriernas tid är ännu inte över
Ses
/Bob